söndag 25 april 2010

Två mil non stop



Idag hade jag bestämt mig för att tänja och testa mina gränser. Tidigare hade jag egentligen aldrig sprungit mer än drygt en mil i sträck (bortser från BAMM där man "tvingas" gå bitvis). Så jag satte upp ett mål på att avverka två mil utan att stanna och gå. Orimligt? Inget är omöjligt för Team Nollkoll. :)

Jag begav mig till Finspång och Grosvadsskogen där jag hade ett favoritspår på 10 km sedan tidigare. Vädret var behagligt för en söndagspromenad, möjligen lite för varmt för löpning. Terrängen var mestadels bra, ganska mjukt och lerigt underlag vilket mina benhinnor tackade för. Vissa sträckor var dock brutalt uppkörda av skogsmaskiner och där sjönk jag som mest ned ett par decimeter i lera. Coolt.

Hur gick det då?

Kl. 11:10 gick startskottet och prick 13:10 gick jag i mål, riktigt skönt trött i kroppen. Första varvet bara någon minut snabbare än det andra, vilket ger en snitthastighet på cirkus 10km/h. För att klara ansträngningen hade jag vattensystemet i ryggsäcken laddat med 1,5 liter energidryck från vår vän i armén. Tack! Jag gav även lite peptalk och spontana applåder till mig själv på vägen, de som mot all förmodan såg mig i den tomma skogen måste fått sig ett gott skratt. Jag bjuder på det. :)

Allt som allt, ett riktigt skönt pass!
Gav en liten försmak av utmaningen i BAMM50.

/Mathias

5 kommentarer:

  1. Bra där!

    Såg du nåt av Tiomilas tävlingscentrum eller några kontroller i Skogen?

    Start och mål ska vara på "Grosvad Arena" med IP och simhall och allt. Orientering goes arenaidrott liksom!

    Tiomila går av stapeln nästa helg. En djävla massa orienterare och andra människor ska invadera området då.

    SvaraRadera
  2. Tja Pälle! Såg inga kontroller, däremot såg jag andra förberedelser på arena-området. Ska du dit och springa?

    SvaraRadera
  3. Grymt jobbat där! Längtar verkligen ut och springa nu men då blir jag så klart förkyld. Ger det två dar sen sticker jag ut ändå. Men mitt mål är 5 km =)

    SvaraRadera
  4. Jodåsåattjagskadit.

    Eftersom jag är långsam, orkar (hyffsat) länge och inte är alltför mörkrädd blir det långa natten i vårat rätt mediokra lag från IFK Enskede. Vi siktar som vanligt på nånstans runt 150-200 plats. Eller det vill säga vi siktar på topp 150 men brukar landa strax där bakom.

    SvaraRadera
  5. Tack Anna! 5km är en vettig start, men ta det lugnt med träning om du är förkyld. Inte att leka med! :)

    Pälle: Kul att du ska dit! Riktigt fina skogar där, om du frågar mig. :) Jag ska inte springa men funderar på att svänga förbi och titta lite, kanske ses vi på plats. Om inte, kör hårt!

    /Mathias

    SvaraRadera