måndag 26 april 2010

Cyklingen har startat



Ok, jag lovar. Ska inte dra igång nåt sidospår om min cykling i det här forumet (ingen annanstans heller för den delen). Kommer från och med nu endast redovisa min cykling i spalten till höger. Jag nämner bara att min nedräkning till Vätternrundan nu har startat i och med att jag provcyklat min nyservade gamla hoj för första gången. Premiärturen gick lätt och ledigt.

Jag trampade iväg hemifrån Åkerlyckan i riktning mot Linköping på väg 210. Jag skulle trampa 15 minuter i den riktningen innan jag skulle vända och således ha 15 minuter hem. Det var en befriande känsla att susa fram i 30 km/h istället för den annars vanliga joggfarten. Jag hann nästan precis 7 kilometer när uret slog om. Totalt blev det alltså en sträcka på 14 km med en snitthastighet på 28 km/h.

I morgon tar jag cykeln till jobbet – distansen ska ligga på drygt 18 km enkel resa (ska mäta upp den korrekta distansen i morgon). Eftersom jag rekommenderas ha åtminstone 100 mil i benen inför Vätternrundan så är det nu hög tid att börja beta av.

/Mikael

4 kommentarer:

  1. Coolt med en gammal Raleigh. Och extra coolt med en stålram - Steel is real! Visst är 100 mil ett bra riktmärke, men det låter ju svårt att samla ihop innan årets runda... Precis som på Bamm gäller det på Vättern att hålla igång under lång tid, och att fixa energitillförseln. Och mycket sitter i det mentala!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja visst är den skön :) Men fick tyvärr punktering idag – på första riktiga turen! Eftersom bakhjulet hade fått sig en smäll redan innan och var ojämnt (otroligt enerverande när det skumpar) så bytte jag både däck och hjul bak så att jag slapp de limmade sulorna. 1000 kronor fattigare. Beskt.

    Ska göra ett tappert försök att samla ihop de 100 milen, men får se vad det landar på. Har nu avverkat 5%.

    Det mentala (när jag väl är ute och tränar) är nog min starka sida, men skulle behöva bättre träningsdisciplin och bli vassare på orienteringsdelen.

    Cyklar du nåt själv?

    SvaraRadera
  3. Cyklar lite grann, men hinner väl inte med så mycket som jag skulle vilja.
    Här är ett klipp när jag går upp och drar i klungan ;-)
    http://www.youtube.com/watch?v=aYH4V9L51BY

    SvaraRadera
  4. Hahaha, måste va från touren va!?

    SvaraRadera