torsdag 12 augusti 2010

Materialmän. Paddling. Pitch Black

Semestern slut. Var är vi och Var var vi?

Materialmän
Idag hade micke och jag materialdag med allt vad det innebär. Genomgång av packlista, utrustning och kompletterande inköp. Vi sneglade även på Sup'Air-tältet vi köpte av någon tjomme på Blocket för ett par månader sen. Det låg där vi lämnade det.

På Intersport inhandlades energikakor och grejer till förbannelse. Eller åtminstone till två dagar på fjället. Per person: 6st energidryck, 8st energybars, 4st energygel, 1st recoverybar samt frysttorkad lunch, middag och frukost a'la Blå Band. Expedition meal: Medelhavspasta med kyckling till lunch, Oxkött med rödvinssky och grönsaker till middag, Äpple-Kanelgröt till frukost. Lyx i kubik!

Om det inte vore för den trevliga kassörskan som gav oss rabatt, hade denna energisoppa kostat skjortan. Eller vänta, det gjorde det ändå. Men som vi alltid sagt, det man saknar i fysik får man komplettera i utrustning.


Även LIM 50 resp. LIM 100 sovsäck från Haglöfs inköpt.

Paddling
När jag borde tränat som allra mest åkte jag istället ut i Stockholms skärgård i goda vänners lag för att paddla kajak. Första gången för mig och kanske inte den mest optimala BAMM-träningen men förbaskat kul + att jag fick testa att min nyinköpta Sonykamera DSC-TX5 klarade vatten och så vidare.




Kameran med nätta 128 gram följer självklart med upp på fjället.

Pitch Black

Innan paddlingen var jag ute för att testa min nya pannlampa från Silva i Grosvadsskogen. En pjäs med 3 relativt starka diodrar. Jag gav mig ut strax innan tio och möttes av en kolsvart skog där lampan fick göra nytta from scratch. Det var något nästintill andligt över att vara omsluten av tystnaden, mörkret och att endast se ett fåtal meter framåt. Full koncentration på andningen och nästa fotnedslag. Trots smärre förvirring om var jag egentligen var så lyckades jag genomföra 2 mil skön löpning Pitch Black. Rekommenderas starkt.



Imorgon ska undertecknad göra en sista ordentlig genomkörare innan 6 dagars-vilan.
8 dagar kvar - BAMM 2010.


/Mathias

8 kommentarer:

  1. Kameran verkar grym kompis! Den är ju snygg också ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det var av rent estetiska själ jag valde den. Såklart. Att den är vattentät, lätt, smidig och tar bra bilder är en bonus.

    SvaraRadera
  3. Årets bästa kommentar: "det man saknar i fysik får man komplettera i utrustning." ja jävlar det är fan poesi på hög nivå!

    SvaraRadera
  4. Hahah! Tack Pälle. Medan vi har dig på tråden.. har du någon höjdmätare/klocka att rekommendera? :D

    SvaraRadera
  5. Shit pommfritt, min höjdmätare är utan batteri, hmmm klockaffär innan avresa torsdag.

    Har rätt dålig koll på höjdklockor. Det enda jag vet är att man ska ha en som går på barometertryck och inte en som tex sitter på GPS:en. Jag själv har en TECHTRAIL ALTERRA som jag köpte på Addnature 2007 som funkar utmärkt för ändamålet.

    http://www.teamstarcus.se/2007/09/24/veckans-starcus-v38-2/

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Men beställde precis en Silva ADC Ridge http://bit.ly/bh1DCu. Verkar billig, bra och batterilös. :)

    SvaraRadera
  7. Den där höjdmätaren blir nog kanon. Tänk på att kalibrera den, såväl innan start som vid kända punkter ute på banan. Och att våga ta hjälp av mätaren när det skiter sig med orienteringen.

    Intersport är förresten för roliga med sina blaffiga prislappar på allting. Bör väl pillas bort, av såväl estetiska som viktmässiga skäl.

    SvaraRadera
  8. Visst verkar den ok! Det där med kalibrering låter vettigt, bara hoppas att vi någon gång på vägen vet var vi faktiskt är. :)

    SvaraRadera