måndag 21 juni 2010

Orutinerat runt Vättern




Mitt mål är att fixa den Svenska Klassikern i år. Det började lite avigt med Vätternrundan i lördags, fortsätter den 11 juli med simningen i Vansbro, fixar Lidingösträckan i september och avslutar med Vasaloppet under 2011. Allt inom 12 månader för att det ska vara en äkta klassiker.

Vätternrundan som avslutades i lördags var min första runda (och definitivt den längsta cykeltur jag genomfört). Förberedelserna var dessvärre usla. Rentav naiva. Jag hade som längst cyklat 2 mil i streck och totalt avverkat ynka 20 mil inför loppet (rekommenderat är minst 100 mil). Det skulle visa sig vara idiotiskt.

04.44 gav vi i startgrupp 262 oss iväg söderut. I gruppen fanns en riktig killer till veteran som gjorde sin 43:e! runda, så jag kände mig hedrad att få starta tillsammans med honom. En lika erfaren aktör i detta startfält var min cykel, en ståltarzan från Raleigh, som trots en hel del skavanker klarade loppet betydligt bättre än dess ryttare.

Om loppet då. Strax före Jönköping började högra knät och hälsenan att värka. Förmodligen hade jag (trots flera varningar) trampat på för tunga växlar och det gav resultat redan efter 1/3 av loppet. Suck. Och vad gjorde jag? Jo, jag tog i för kung och fosterland med det friska vänstra benet. Tills det också tog slut och började värka värre än det högra. Jag var då halvvägs in i loppet – 150 km. Därefter var det inte roligt överhuvudtaget – undantaget va en hembakad kokosboll som jag fick av ett gäng glada ungdomar :) De sista femton milen handlade enbart om att blockera smärtan och ta sig i mål. De sista depåstoppen var mer påfrestande än avlastande då knän och hälsenor svullnade upp och stelnade, så det sista planerade stoppet i Medevi (2 mil före målgång) passerades i ren självbevarelsedrift. De sista 20 kilometrarna räknade jag ner kilometer för kilometer och vid 10 km-skylten firade jag med en gel som inte gav någon som helst verkan och var skitäcklig. Jag gick till slut i mål på 12 timmar och 50 minuter. Summa summarum; de första 15 var roliga, spännande och så vidare, de sista 15 var skit. Och det var helt och hållet mitt eget fel. Den usla förberedelsen skrattade mig i ansiktet. Fy skäms Micke.

Nu brottas jag med svullna knä- och fotleder som får min stackars reumatiska mormor att verka spänstig. Men det är på tillbakagång, det känner jag. Det finns tyvärr inga bilder. Orkade helt enkelt inte fotografera något - hade nog med att ta mig i mål. Vilket jag gjorde och det är jag stolt över. Jag är inte avskräckt, mer taggad att ta revansch på mig själv nästa år. Då ska jag vara förberedd och trimma ner sluttiden ett par timmar.



Mina tider
0 km Start Motala – 04.44
81 km Gyllene Uttern – 07.33
140 km Fagerhult – 10.15
210 km Karlsborg – 13.28
279 km Medevi – 16.39
300 km Mål Motala –17.34

/Mikael

2 kommentarer:

  1. Aj då, låter som du gjorde som jag gjort tre gånger om. Jag gav mig iväg till Spanien som en nybörjare i vandring och gav mig iväg i idiot tempo för att jag skulle hinna till målet i tid, resultatet blev liknande dina: en svullen hälsena och två "hoppar knän". Andra missen var i januari då jag i panik, eftersom det var så jävla kallt och mycket snö i Gävle, gav mig ut på två lång-löp-runder två dagar i rad vilket mina knän tydligen inte klarade och resultatet blev en lång period orörlig med "löparknä". För två veckor sen fick jag för mig att cykla till Mollösund (längst ut på Orust) med min nya cykel på två dagar, jag kom till det utsatt målet för dag ett vilket var att övernatta strax efter Jönköping. På morgonen vaknade jag upp med otroligt stela och ömmande knän och lår, vilket ledde till att jag tog tåget till Gbg och sen buss till Mollösund och cykel skickade jag hem.
    Att jag aldrig lär mig. Aja lycka till med din träning, jag har börjat med min hård träning nu igen efter att äntligen blivit av med löparknät. Ha de Gött!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter onekligen som vi varit lika dumma och gått ut alldeles för hårt. Hahaha, imponerande att du försökte dig på att cykla den biten på ny cykel och allt, visst var det dumt, men du ska ha cred för inställningen!

    Ska du köra BAMM i år förresten? Sparkat liv i Linus?

    Kör hårt med din träning med!

    Allt gott!
    /Micke

    SvaraRadera