onsdag 14 juli 2010

Skön simtur i Vansbro


Foto: Andreas Hansson

Med Vätternrundan avklarad var det dags att åka till Dalarna och bocka av Vansbrosimmet, min andra insats av fyra i En Svenska Klassiker. Jag trodde nånstans att det skulle bli en upplevelse i stil med Vätternrundan – som fortfarande satt spår i ett knä och en hälsena. Men det var inte i närheten av den smärta som kom av cyklingen.

Jag hade förberett mig med fem simpass i Norrköpings utebassäng och efter mycket velande fick jag till slut tag på en prisvärd våtdräkt som skulle funka för simning.


NPX Cult Shorty 999 kr på skidsport.nu

Uppvärmningen kändes märklig där hela startgruppen gjorde gemensamma övningar i våtdräkt och simglasögon. Det var 19 grader i vattnet, vilket kändes som rena befrielsen och när startsignalen kom kl. 14.15 gav sig crawlarna iväg medan vi bröstsimmare låg och trängdes i bakvattnet.

Några kallsupar och njursparkar senare hade Vanån tagit oss 2/3 av loppet och sista delen uppströms Västerdalälven gick något trögare. Jag höll mig till bröstsimmet hela vägen eftersom jag inte fått ordning på mitt crawlsim. Det var jag inte ensam om, jag såg flera halvdana crawlare som crawlade tills de tappade andningen och var tvungna att brösta igen. Och så höll de på. Det såg ansträngt och flackande ut och jag styrktes i mitt val att köra hela vägen på bröstet.

Innan det hann bli outhärdligt jobbigt så hade jag tagit mig i närheten av målet och kunde skymta klockan. Den stod på 15.14. Fan, jag hade kommit under timman om jag bara stått på lite. Men jag är hursomhelst nöjd med min sluttid på 1.01.41 i mitt första Vansbro. Nästa år ska jag komma under timman och det rejält. För då ska jag vara en fena på crawl.

/Mikael

1 kommentar: